سیکل بازیابی حرارت به همراه ژنراتور با موتور رفت و برگشتی و بویلر های بازیابی حرارتی

 

 

سیستم های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) یک سیکل ترکیبی است که به ‌طور رایج در آن یک مولد با سوخت ، تولید برق کرده و از دود خروجی این مولد برای گرفتن بخار و یا حرارت در بویلرهای بازیاب حرارتی و یا راه اندازی کمپرسور چیلر استفاده می‌شود. در این نوع از سیستم ها معمولا ابتدا بوسیله سوخت، انرژی اولیه مورد نیاز برای به حرکت درآوردن محور ژنراتور برای تولید برق و سپس از دود خروجی از مولد برق، برای مهیا سازی انرژی مورد نیاز برای مبدل های حرارتی استفاده می شود.

اما در سیستم مورد بحث این نوشته ، یک ژنراتور گاز یا گازوئیل سوز با موتورهای رفت برگشتی (همانند موتورهای ماشین) با راندمانی نزدیک به 40 درصد در حال کار است و به وسیله یک سیستم بازیابی حرارت این راندمان را تا 80 درصد افزایش می یابد. 

طرز کار سیستم :

ژنراتور های رفت و برگشتی با توان و دور موتور مشخص توان تولید انرژی الکتریسیته را در بازه قابل قبولی از نزدیک به 100 ekW @ 1800 rpm تا 4000 ekW @ 900 rpm و یا بالاتر را دارند . این ژنراتور به تنهایی بسته به سازنده نزدیک به 40 درصد راندمان را برای سیستم به ارمغان می آورد و این در حالی است که گاز خروجی (محصولات احتراق ) در درجه حرارتی نزدیک به 500 درجه سانتی گراد از خروجی این ژنراتور به دودکش منتقل شده و اتلاف می گردد .

جهت جلوگیری از این اتلاف، با توجه به محل استفاده از این ژنراتور می توان انرژی در حال خروج را جهت تولید آب گرم و یا بخار مورد استفاده قرار داد .

این آب گرم و یا بخار تولید شده نیز می تواند جهت گرمایش (CHP) و یا سرمایش محیط (CCHP) مورد استفاده قرار گیرد. آب گرم و یا بخار ذکر شده توسط دستگاهی به نام بویلر بازیاب حرارتی تولید می گردد. این دستگاه که مکانیزمی مشابه با بویلرهای آبگرم و یا بخار معمول موجود در بازار دارد ، به جای استفاده از مشعل ، توسط مکانیزم دمپر و مسیر جایگزین ، از انرژی موجود در دود استفاده کرده و درجه حرارت این محصولات احتراق را حتی تا زیر 200 درجه سانتی گراد خواهد رساند.