ترجمه و اقتباس : مریم سماواتی

ماخذ : MANAGEMENT REVIEW

 

طرح سیستم مالک/تاجر

در فرهنگ هر کمپانی سیستم مالک / تاجر باید جایگزین رابطه مدیر / کارمندی گردد. چراکه در این حالت افراد همگی خود را در انجام وظایف سهیم و مسئول دانسته و انگیزه قوی تری در راه رسیدن به اهداف شرکت  در ایشان ایجاد می گردد . برای این منظور نکات زیر را باید در نظر داشت :

  • دستیابی کامل کارمندان به امکانات شرکت

آیا در کمپانی شما اطلاعات کاری مورد نیاز در دسترس تمامی کارمندان گذاشته می شود ؟ آیا آنان می توانند برای کسب اطلاعات به هرجا رفته و یا با هرشخصی مکالمه داشته باشند ؟ آیا توانایی استفاده از سیستم های Internet و  Extranet  را دارند ؟ و آیا در جلسات گوناگونی که در ارتباط با موقعیت کمپانی برگزار می گرددحضور می یابند ؟ در کمپانی هایی چون چاپارل استیل این فرضیه را قبول دارند که برای داشتن کارمندانی مسئول یاید تمامی امکانات و اطلاعات لازم را در اختیار تمامی آنان قرار داد . چراکه محدودیت عدم اطمینان و مذاکرات پشت درهای بسته ، فضایی نامناسب را برای مغزهای متفکر ایجاد می نماید .

  • تمرکز بر ارتقاء ارزش ها تا نظارت بر تمامی مراحل عملیات

در این فرهنگ ، سیستمی که براساس آن وظایف تقسیم گردیده و هر شخص تنها مسئول انجام یک کار باشد معنایی ندارد . بدین ترتیب که هر کارمند به تنهایی و یا در یک گروه ، موظف است تا تمامی مراحل یک بخش از کار (بالا بردن کیفیت ، انجم سفارشات ، سرویس مشتریان و ...) را از ابتدا تا پایان در نظر داشته و به نوبه خود در جهت انجام آن تلاش کند . مسئولیت یک کارمند تنها انجام یک سری وظایف محدود مانند یک روبات نیست .  بلکه حضور فعالانه وی در به ثمر رسیدن تمامی مراحل آن بخش از کار است که می تواند ارزش های بلند مدتی را برای کمپانی به ارمغان آورد . به عنوان مثال در شرکت بسته بندی Conifer Crent گروهی متشکل از کامیون داران ، حسابرسان ، فروشندگان و سرویس دهندگان با انجام وظایف خود که همانند زنجیری به هم متصلند توانسته اند تا احتیاجات مشتری صنعتی خود را تا حد ممکن برآورده سازند و از این راه تجارت خود را تکامل دهند . افراد متخصص و با استعداد در هر رتبه و مقامی مایلند تا به دور از هرگونه محدودیت با حضوری فعال در تمامی موارد نقش بسزایی داشته باشند .

  • دیدگاهی تازه در زمینه پرورش ، تحصیل و پیشرفت به عنوان اصلی مهم و ماندگار

 کارمندان نیاز دارند تا در ارتباط با چگونگی کار کمپانی ، اقتصاد و مشتریان اطلاعات لازم را کسب نمایند . مدیران فهیم و آینده نگر می دانند که هر قدر پرسنل زیرک تر و باهوش تر باشند به همان اندازه فعالیت و خلاقیت در شرکت بیشتر خواهد شد . بررسی های گسترده در این زمینه نشان می دهدکه هر کارمندی به نحوی در حال فراگیری مسائلی از قبیل اقتصاد ، امور مالی و بازاریابی و دیگر مطالب مربوطه می باشد چرا که شرکت های پیشرو مغز را یک دارایی ارزشمند می دانند و بدین ترتیب اشخاص با استعداد و متفکر جذب این چنین محیط هایی می شوند که رشد فکری را نیز تضمین می کند .

  • به اجرا درآوردن تعهدات ، ارزشیابی موقعیت کاری و اعطای پاداش

ارزیابی کنید ، پیشرفت کنید و جایزه بگیرید . آیا شما به عنوان یک کارمند نقشی در پیشرفت تجاری شرکت داشته اید ؟ اگر جواب مثبت است پس ثابت کنید . حقیقت امر این است که رابطه مالک/تاجر بسیار نزدیک تر و محکم تر از رابطه مدیر و کارمند است . البته درست است که داشتن سهم و سود مساوی برای همه پرسنل امری غیرمنطقی است ، ولی برای جذب افراد متخصص و مغزهای متفکر بهتر است که درمورد ارائه سهام با یه عبارت دیگر شریک کردن آنها در سود شرکت به طور جدی بیاندیشید .

  • مجموعه ای معتدل و باانگیزه

اگر محیط یک شرکت آرام و شاد باشد که بتواند انگیزه و نوعی ماجراجویی را ایجاد کند ، قادر خواهد بود تا بهترین ها را به سوی خود جذب نمایید. در این گونه فضاها ، افراد مستعد رشد کرده و موقعیت های منطقی به دست می آورند. در حقیقت کار در این محیط ها همانند مبارزه ای است که همگی تلاش می کنند تا در آن پیروز شوند. مشخصات این گونه تشکیلات به این شرح است 

                * مجموعه ای متنوع ، متحد و بدون تشریفات 

برگزاری جشنها ،مهمانی ها و مسابقات ورزشی و برنامه های اجتماعی به عنوان تکه هایی از یک پازل هستند و دوستی و حمایت نیز تکه ای دیگر .فضای کار باید مملو از صداقت ، احترام ، توجه و اعتماد باشد . در ضمن غیر رسمی بودن نیز از موارد بسیار مهم و لازم است ، هرچه محیط بی روح تر . روابط اشخاص عیر دوستانه تر باشد به همان نسبت جذابیت آن برای افراد با استعداد که در هرجای دیگر می توانند شغلی مناسب به دست آورند ، کمتر خواهد شد . پس در کنار تلاش و کوشش سخت ، کارمندان باید با یکدیگر همکاری کرده در مسائل شرکت خود را سهیم دانسته و نشاط خود را نیز حفظ کنند .

                * استخدام بر مبنای میزان کنجکاوی و تحرک

کمپانی Dulll پس از 100 سال توانسته است شهرت خود را کماکان حفظ کند چراکه همیشه نیروهای پرتحرک ، علاقمند به فراگیری و مصمم را استخدام کرده است و کلا مرام این گونه افراد این است که " اگر صراحتا جواب منفی دریافت نکرده ایم پس کار را انجام می دهیم ." مدیران برجسته به این موضوع پی برده اند که مغزهای متفکر همواره جذب شرکت هایی می شوند که افرادی مشوق و پرتحرک آنجا را اداره می کنند .

                * ایجاد زمینه پرورش منطقی و تکامل ماهرانه که دستیابی به آن در هر جا میسر نباشد.

این امر تنها به وسیله برنامه های پرورشی  پیشرفته شکل خواهد گرفت . بدین صورت که کارمندان بتوانند به راحتی به تمامی دانسته های مربوط دسترسی پیدا کنند تا در هنگام مواجهه با تکنولوژی جدید ، اطلاعات لازم را داشته باشند .

مدیران CNN و TELECOM با فراهم آوردن این امکانات نه تنها افرادی استثنایی را جذب میکنند ، بلکه محیطی می سازند که در آن خلاقیت های استثنایی نیز به چشم می خورد .